Btw

Laatste btw-aangifte van het jaar: de checklist

In de laatste aangifte van het jaar corrigeer je een paar dingen die je tijdens het jaar niet bijhoudt. Loop deze vier punten na voordat je indient.

  1. 1Privégebruik: btw terugbetalen over bedrijfsmiddelen die je ook privé gebruikt en waarvan je alle btw hebt afgetrokken.
  2. 2Auto van de zaak: btw over het privégebruik, in rubriek 1d. Zie de rekenhulp hieronder.
  3. 3Belaste en vrijgestelde omzet: klopt de verdeling van de btw op gemengde kosten met de omzet van het hele jaar?
  4. 4Relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen: boven € 227 per persoon per jaar corrigeer je de afgetrokken btw.

Btw op privégebruik van je auto (2026)

Rubriek 1d: € 1.080,00 btw

2,7% van de cataloguswaarde. Voor het hele jaar.

Alleen als je btw op de auto of de autokosten hebt afgetrokken en hem ook privé gebruikt. Met een sluitende kilometeradministratie mag je ook het werkelijke privégebruik nemen.

Bron: Belastingdienst, laatste btw-aangifte van het jaar en btw en privégebruik auto van de zaak (nagekeken oktober 2026).

Vragen over de laatste aangifte

Welke aangifte is de laatste van het jaar?

Doe je per kwartaal aangifte, dan is het de aangifte over het vierde kwartaal (uiterlijk 31 januari). Per maand: de aangifte over december. Per jaar: je jaaraangifte.

Hoe zit het met de btw op mijn auto van de zaak?

Heb je btw afgetrokken op de auto of de autokosten, en rijd je er ook privé mee, dan betaal je btw over dat privégebruik. Zonder kilometeradministratie is dat 2,7% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm), en 1,5% als het privégebruik later is dan 4 jaar na het jaar van ingebruikname. Je vult het in bij rubriek 1d.

Wat is de grens van € 227?

Btw op relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen mag je alleen aftrekken als je per persoon per jaar niet meer dan € 227 zonder btw uitgeeft. Kom je erboven, dan corrigeer je de afgetrokken btw in de laatste aangifte.

Ik heb belaste én vrijgestelde omzet. Wat moet ik controleren?

Tijdens het jaar verdeel je de btw op gemengde kosten met een schatting. In de laatste aangifte kijk je of die verdeling klopte met de werkelijke omzet van het hele jaar, en corrigeer je het verschil.

En ander privégebruik?

Gebruik je iets privé waarvan je de btw hebt afgetrokken, zoals een laptop of telefoon die je ook thuis gebruikt, dan betaal je de btw over het privédeel terug. Trek je vanaf het begin alleen het zakelijke deel af, dan hoeft dat niet.

Meer weten? Btw-aangifte doen · Bijtelling auto · Relatiegeschenken · Btw-deadlines

Belasty herinnert je eraan

In het vierde kwartaal zet Belasty de btw op privégebruik van je auto in de checklist van je aangifte, met een schatting. Probeer het 30 dagen gratis.

Start gratis proefperiode Geen creditcard nodig · Opzeggen met één knop