Starten

Kosten vóór je start aftrekken

Voordat je eerste factuur de deur uit gaat, heb je vaak al kosten gemaakt. Die tellen gewoon mee.

Kort

  1. 1Kosten met de duidelijke bedoeling om te ondernemen zijn aftrekbaar, ook van vóór je start.
  2. 2De btw erop krijg je vaak terug in je eerste btw-aangifte (niet onder de KOR).
  3. 3Bewaar alle facturen en bonnen, het liefst op naam van je bedrijf.
  4. 4Een laptop of andere aankoop van € 450 of meer schrijf je af.

In Belasty kies je bij het instellen de startdatum van je administratie. Kies die op of vóór de datum van je eerste aanloopkosten; wat daarvóór ligt, boekt Belasty niet.

Bron: Belastingdienst, kosten gemaakt in de aanloopfase (nagekeken oktober 2026).

Vragen over aanloopkosten

Mag ik kosten van vóór mijn start aftrekken?

Ja, als je ze maakte met de duidelijke bedoeling om een onderneming te beginnen. Denk aan marktonderzoek, advies over je plannen, je inschrijving bij de KvK, een website of spullen die je voor je werk koopt. Je trekt ze af in het jaar dat je begint.

Krijg ik de btw op die kosten terug?

Vaak wel. Ben je ondernemer voor de btw, dan mag je onder voorwaarden ook de btw uit de aanloopfase aftrekken als voorbelasting, in je eerste btw-aangifte. Gebruik je de kleineondernemersregeling (KOR), dan trek je geen btw af.

Wat als ik toch niet begin?

Dan zijn het geen ondernemingskosten geworden. Twijfel je of je doorzet, bewaar dan in elk geval alle bonnen en facturen; een fiscalist kan per situatie zeggen wat nog kan.

Wat moet ik bewaren?

Alle facturen en bonnen, het liefst op naam van je (toekomstige) bedrijf. Voor de btw-aftrek heb je een factuur nodig. Bewaar ze zeven jaar, net als de rest van je administratie.

Meer weten? Starten als zzp'er · Startersaftrek · Laptop aftrekken

Vanaf dag één goed geregeld

Foto van de bon, Belasty doet de rest, ook voor je eerste kosten. Probeer het 30 dagen gratis.

Start gratis proefperiode Geen creditcard nodig · Opzeggen met één knop